Ce
este Raiul? Raiul este un loc de desfatare, unde vazandu-L pe Dumnezeu,
asa cum este El, fata catre fata si iubindu-L in mod desavarsit,
sufletul se bucura de o fericire vesnica. ”Paradis” sau “Rai” inseamna
un loc foarte placut, fie gradina, fie un loc cu pomi, fie o padure.
Gradina placuta, unde l-a pus Dumnezeu pe om, dupa ce l-a creat, a fost
numita in mod deosebit PARADISUL TERESTRU sau Raiul pamantesc. Dar acel
rai pamantesc a disparut transformadu-se intr-o vale a plangerii din
cauza caderii protoparintilor nostril Adam si Eva. Dar de la venirea
Mantuitorului, Noul Adam, Raiul s-a deschis din nou noua oamenilor, dar
de data asta in ceruri unde vor merge cei vrednici cu sufletele lor,
pana la Judecata de Apoi.
Raiul
sau Cerul este un loc de desfatari, adica un loc unde se afla multimea
tuturor bunatatilor, fara de nici un amestec al raului, un loc de
dorinte fara incetare si din cele mai vii, unde se gusta din plin cele
mai dulci bucurii, un loc unde este alungat pentru totdeauna ceea ce ar
putea cauza cea mai mica greutate, cel mai mic necaz, cea mai usoara
neliniste, un loc in sfarsit unde se bucura de o fericire cat de mare”
pe care ochiul nu le-a vazut, urechea nu le-a auzit si la inima omului
nu s-au suit” (I. Cor. 2,9) Insa ceea ce face face multimea bucuriei
celor alesi in Rai este vederea lui Dumnezeu fata catre fata
(ICor.13,12) Intariti in lumina slavei si in stare de a suporta
stralucirile Fiintei divine ei contepla adorabila Treime.
Ei
o cunosc, precum sunt si ei cunoscuti, se satura in viata vesnica cu
aceasta cunoastere desavarsita a Tatalui si a Fiului si Sfantului Duh.
Sfintii in cer il poseda pe Dumnezeu, precum sunt si ei ai lui. Aceasta
posedare a lui Dumnezeu este insotita de bucuria cea mai perfecta, sunt
fericiti de fericirea Lui si din torentul propriei sale voluptati ei
sunt imbatati (Apoc. 19, 7-19). Fericirea sfintilor nu este la toti la
fel, ci dupa osteneala fiecaruia: ”Fiecare isi va lua rasplata dupa
osteneala sa” (I Cor.3,8), “In casa Tatalui meu sunt multe locasuri”
(Ioan 14,2). Sfintii in cer sunt incoronati si fiecare are o cununa
particulara primita de la Dumnezeu numita cununa de slava. Sfintii in
cer participa la natura divina intr-un chip real.
Merg
in Rai imediat aceia care-s morti in stare de har (spovedanie,
impartasanie, fapte bune), au implinit dreptatea divina (Canonul) pentru
pedepse temporale datorate pacatelor. Sunt pacate care se iarta si
pacate care se acopera de mila lui Dumnezeu. Pacate care sunt cunoscute
de om si care au fost marturisite, si s-a facut canonul pentru ele, si
nu le-a mai facut, se iarta, Dar sunt si pacate subtiri cum este iubirea
de sine, mila de sine, crutarea de sine, ingamfarea de sine, acedia,
moleseala, mandria, slava desarta si altele multe , pe care omul le-a
cunoscut si a gresit asa nestiind, acestea se acopera de mila lui
Dumnezeu. Daca omul are mai multe fapte bune, decat rele, va putea
Dumnezeu ca pentru pacatele cele putine sa-l dea in iad? Nu, ci le
acopera cu mila Sa.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu