sâmbătă, 1 decembrie 2012

  • Cand esti intr-o suferinta si o induri fara cartire,ia seama bine sa nu te biruie diavolul si iubirea de sine ori sa doresti a scapa de ea.De aici vei avea si doua mari pagube: una,chiar daca pentru moment nu te lipseste de virtutea rabdarii ,dar cu timpul ,pe-ndelete,te duce la nerabdare; a doua,rabdarea va pierde rasplata ei,caci Dumnezeu recompenseaza numai acea vreme cat timp patimesti.Daca n-ai fi dorit eliberare ci, in toate suferintele ,te-ai fi plecat dumnezeestii bunatati,desi suferinta ce induri ar fi tinut numai o ora ori si mai putin,totusi Dumnezeu ar fi socotit-o ca o chinuire si o slujire de vreme indelungata.De aceea stapaneste -ti poftele totdeauna.Alunga orice vointa,scop strain si potriveste-le bine si numai in vederea tintei adevarate,care este vointa lui Dumnezeu. Numai stfel ele vor fi drepte si netede; iar tu vei sta totdeauna linistit.Caci neputandu-se intampla ceva fara vointa lui Dumnezeu si tu dorind numai vointa lui Dumnezeu ,e evident ca vei avea oricand numai ceea ce voiesti.Dar aceasta nu inseamna ca ne referim la pacatele tale ori ale altora ,caci Dumnezeu nu le voieste nici dupa vointa Lui inainte povatuitoare ,nici dupa cea urmatoare cum teologhiseste dumnezeescul Damaschin. Ci se intelege fiecare pedeapsa si munca provenita din pacatele noastre ori de la altii.Aceasta pedeapsa si munca ,numite Cruce, sunt foarte placute luyi Dumnezeu, incat cu ele face bine uneori si celor mai de aproape si iubiti prieteni ai Lui .Prin ele se indeplineste vointa urmatoare care, dupa Sf.Damaschin,e totdeauna justa si de folos .Dar aceasta inseamna sa suferi tot necazul si patima numai in ce depinde de noi si ce e placut lui Dumnezeu .Adica ,sufera numai dupa ce ai intrebuintat toate mijloacele ingaduite pentru a o evita.( Tine-te de rugaciunea de a nu cadea in ispita si sa n-o producem noi...) Aceste uneltiri insa trebuie folosite numai dupa vointa si porunca lui Dumnezeu ,nu dupa pasiunea noastra ,nici ca am dori a ne elibera de acele greutati. ( Nicodim Aghioritul-Razboiul nevazut.)

Un comentariu:

  1. "Cainta nu inseamna privirea in jos la imperfectiunile proprii, ci in sus, spre iubirea lui Dumnezeu, nu in urma cu repros, ci inainte cu incredere. Sa privesti nu ceea ce n-ai reusit sa fii, ci ceea ce poti inca deveni cu harul lui Hristos" - Pastorul lui Herma (sec. II)

    RăspundețiȘtergere