Cand nu poti sa te rogi, n-ai cum sa te
rogi! Dar cand nu esti dispus sa te rogi, cand te simti cumva
impiedicat, atunci sa te silesti sa faci lucrul acesta. Nu poti sa te
rogi mai bine altadata, daca intrelasi rugaciunea astazi. Nu te vei ruga
mai bine maine, daca astazi vei neglija rugaciunea. Si atunci, te rogi
cum poti; chiar este un cuvant care zice asa: Roaga-te cum poti, ca sa
ajungi sa te rogi cum trebuie.
Pentru inlaturarea gandurilor rele, ne
ajuta foarte mult inmultirea gandurilor bune. Cu cat iti impodobesti
mintea cu mai multe ganduri bune, cu atat se imputineaza gandurile cele
rele. Daca vrei sa-ti faci randuiala in viata, trebuie sa-ti faci
randuiala in minte, iar daca nu-ti faci randuiala in minte, nu-ti poti
face randuiala in viata. Asa ca grija noastra cea dintai este sa ne
facem randuiala in minte. In Filocalie se spune ca gandul omului, mintea
omului, este ca o moara: asa cum moara macina ce bagi pe moara, tot asa
si mintea - macina ce bagi pe minte. Dupa gandurile pe care le porti in
minte poti sa-ti dai seama cine esti: daca ai ganduri conforme cu voia
lui Dumnezeu - deci daca ai ganduri bune -, esti om bun; daca ai ganduri
rele, esti om rau.
Cu credinta e cam cum e cu cultura: daca te tii de ea, o ai, iar daca nu te tii, o pierzi.
Daca-ti vin ganduri de mandrie, sigur nu
esti smerit. Daca nu faci niste eforturi sa te depasesti pe tine, sigur
nu-ti iei crucea.
Sunt primite si rugaciunile spuse numai
cu buzele, pentru ca nu-i poti cere unui copil sa mearga la acelasi pas
cu un om mare. Deci, eu ma rog cum pot si Dumnezeu imi primeste
rugaciunea, asa cum a fost vorba despre fiul tatalui lunatic, cand a zis
cu lacrimi: "Cred, Doamne, ajuta necredintei mele!” (Marcu 9, 24). Si
Domnul Hristos n-a zis: "A, pai daca nu crezi cat trebuie, n-am ce-ti
face!...”, ci l-a ajutat in starea lui. Nu putem ajunge la mult, decat
de la putin, de la cat suntem.
La Dumnezeu toate sunt cu putinta. El stie daca-ti foloseste ceea ce-ti doresti. Iar daca iti foloseste, iti daruieste. Iar daca nu primesti ceea ce-ti doresti, trebuie sa-ti schimbi gandurilesi sa te multumesti cu ceea ce primesti.
La Dumnezeu toate sunt cu putinta. El stie daca-ti foloseste ceea ce-ti doresti. Iar daca iti foloseste, iti daruieste. Iar daca nu primesti ceea ce-ti doresti, trebuie sa-ti schimbi gandurilesi sa te multumesti cu ceea ce primesti.
Nu suntem numai noi la lucru cand e
vorba de lupta duhovniceasca, ci e Dumnezeu cu noi. Undeva in Scriptura
chiar se spune ca Dumnezeu lupta pentru noi (Deuteronom 20, 1). Si
atunci, grija noastra trebuie sa fie aceea sa fim in legatura cu
Dumnezeu, ca Dumnezeu sa biruiasca sau sa biruim impreuna cu Cel ce a
biruit lumea.
Viata duhovniceasca, traita asa cum stim noi ca este traita in general, e de asa fel incat sunt foarte putini aceia care pot zice ca au un duhovnic. Cineva care se spovedeste o data pe an si in mare graba, nu se poate spune care are un duhovnic, ci se poate spune ca s-a spovedit la un duhovnic. Duhovnic ai atunci cand il consulti, cand te raportezi la el, cand vrei sa urmezi cuvantul lui, cand ii cauti cuvantul, cand te intereseaza opinia lui, cand opinia lui o iei ca un indreptar de viata. Atunci ai duhovnic si atunci esti ucenic. Or, daca nu-i asa, atunci n-ai duhovnic si nu esti ucenic.
Pacatul trebuie neaparat sa fie la trecut. Daca e la prezent si la viitor, adica daca faci ceva care se continua, nu esti in sfera pocaintei.
Datoria de a te ridica din pacat e permanenta, dar si datoria de a evita pacatul trebuie sa fie permanenta.
Cauta doctor inainte de boala si roaga-te inainte de ispita. Daca te lasi numai pe ce da clipa, nu stiu cum poti sa le inlaturi. Dar daca esti pregatit, atunci cand iti vine o astfel de situatie nu te impotrivesti ca unul care nu stie de Dumnezeu.
Viata duhovniceasca, traita asa cum stim noi ca este traita in general, e de asa fel incat sunt foarte putini aceia care pot zice ca au un duhovnic. Cineva care se spovedeste o data pe an si in mare graba, nu se poate spune care are un duhovnic, ci se poate spune ca s-a spovedit la un duhovnic. Duhovnic ai atunci cand il consulti, cand te raportezi la el, cand vrei sa urmezi cuvantul lui, cand ii cauti cuvantul, cand te intereseaza opinia lui, cand opinia lui o iei ca un indreptar de viata. Atunci ai duhovnic si atunci esti ucenic. Or, daca nu-i asa, atunci n-ai duhovnic si nu esti ucenic.
Pacatul trebuie neaparat sa fie la trecut. Daca e la prezent si la viitor, adica daca faci ceva care se continua, nu esti in sfera pocaintei.
Datoria de a te ridica din pacat e permanenta, dar si datoria de a evita pacatul trebuie sa fie permanenta.
Cauta doctor inainte de boala si roaga-te inainte de ispita. Daca te lasi numai pe ce da clipa, nu stiu cum poti sa le inlaturi. Dar daca esti pregatit, atunci cand iti vine o astfel de situatie nu te impotrivesti ca unul care nu stie de Dumnezeu.
Cel mai bine este sa ne intemeiem pe ceea ce stim sigur si sa nu cautam lucruri mai presus de ceea ce suntem noi vrednici.
Asa cum in trup sunt doi ochi si o
singura vedere, doua urechi si un singur auz, doua nari si un singur
miros, doua picioare si un singur mers, tot asa si intre sot si sotie
trebuie sa fie o legatura perfecta. Fiindca in viata de familie nimic nu
este particular, totul este al tuturor.
De obicei, cand te intalnesti cu cineva cu care ramai in legatura, ai impresia ca cel cu care esti in legatura nu-i numai acolo unde-l stii tu ca este. De exemplu, am un prieten in America; stiu ca este in America, dar mai stiu ceva: mai stiu ca el este si in sufletul meu. Si ma gandesc, de multe ori, ca prietenii mei, cand se intalnesc cu mine, se intalnesc si cu ei: se intalnesc cu ei, cei din sufletul meu. Pentru ca e legatura aceasta, pe care nu ti-o poate nimici nimeni si nimic. Cand ai castigat o legatura de felul acesta, o legatura prieteneasca, esti constient ca aceasta legatura nu ti-o poate nimici nimeni si nimic.
De obicei, cand te intalnesti cu cineva cu care ramai in legatura, ai impresia ca cel cu care esti in legatura nu-i numai acolo unde-l stii tu ca este. De exemplu, am un prieten in America; stiu ca este in America, dar mai stiu ceva: mai stiu ca el este si in sufletul meu. Si ma gandesc, de multe ori, ca prietenii mei, cand se intalnesc cu mine, se intalnesc si cu ei: se intalnesc cu ei, cei din sufletul meu. Pentru ca e legatura aceasta, pe care nu ti-o poate nimici nimeni si nimic. Cand ai castigat o legatura de felul acesta, o legatura prieteneasca, esti constient ca aceasta legatura nu ti-o poate nimici nimeni si nimic.
N-am venit din cer pe pamant. M-am
pomenit pe pamant, cu gandul la cer. De fapt, e ceea ce fiecare trebuie
sa aiba in vedere: sa ajunga de pe pamant in cer.
Va trebui sa ma opresc, ca sa nu fiu si
eu ca acela din intamplarea cu copilul care era cu tatal lui in biserica
si a adormit cand predica preotul. Si, cand s-a trezit, copilul zice
catre tata-sau: "N-o mai gatat odata? – Ba da, o gatat, dar nu se poate
opri!” Asa si eu: am gatat, dar nu ma pot opri.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu